Цілі: розширити знання учнів про металеві елементи, показати їхню роль у функціонуванні живих організмів, узаємозв'язок двох природничих наук: хімії та біології; розвивати вміння порівнювати значення різних хімічних елементів; розвивати пізнавальну
активність учнів, творчу самостійність у навчанні, навички частково-пошукової діяльності, вміння застосовувати отримані знання у власному житті; виховувати свідоме дбайливе ставлення до власного здоров'я та здоров'я оточуючих, приділяючи особливу увагу тим
елементам, нестача яких спричиняє різні захворювання.
Тип уроку: інтегрований: хімія + біологія.
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця «Поширеність елементів у земній корі», малюнки «Будова гемоглобіну, хлорофілу та гемоціаніну», кросворд «Метали життя», дидактична таблиця «Метали життя».
Форми роботи: фронтальна бесіда, бліцопитування, випереджувальні завдання, групова робота, робота з таблицею, розв'язування кросворда.
ХІД УРОКУ
Головним скарбом життя є здоров'я,
і щоби його зберегти, потрібно
багато що знати.
Авіценна
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель хімії. Тема нашого
сьогоднішнього уроку — «Метали життя». Вона є продовженням попереднього
уроку, на якому ми з вами розглянули металеві елементи, їх розташування у
Періодичній системі, будову атома та кристалічних ґраток, поширеність у
природі, сполуки металевих елементів, їхню роль у житті суспільства.
Мета нашого сьогоднішнього
уроку — розглянути біологічну роль металевих елементів, тобто їхнє значення у
життєдіяльності живих організмів, з'ясувати позитивний і негативний вплив на
функціонування організмів рослин, тварин та, звісно, людини. Тобто ми
спробуємо подивитися на ці елементи по-новому, оцінити їх з біологічної точки
зору. Саме для цього ми сьогодні проводимо урок разом з учителем біології, який
допоможе нам у цьому.
Учитель біології. У процесі
еволюції від неживої до живої природи з різних хімічних елементів було
створено різні біосистеми. Вчені довели, що багато хімічних елементів
відіграють дуже важливу роль у функціонуванні як окремих живих організмів, так
і біосистем у цілому, про що ми з вами вже говорили на уроках біології. Хімічні
елементи беруть участь у багатьох процесах, що відбуваються в організмі. Вони
сприяють синтезу білків, вітамінів, вуглеводів тощо, позитивно впливають на
фотосинтез, ріст і розвиток рослин і тварин. Ви знаєте, що порушення вмісту
деяких елементів у живих організмах, у тому числі організмі людини, призводить
до серйозних захворювань, впливає на ріст і розвиток організму, словом,
заважає йому нормально функціонувати.
Учитель хімії. Перед тим як
ми розпочнемо, хочемо запитати у вас: а чого ви чекаєте від цього уроку? (Відповіді
учнів)
Учитель біології.
Сподіваюся, що ви отримаєте відповіді на свої питання. А ми зі свого боку
хочемо, щоби після цього уроку ви дізналися, що наш організм — це складна
система, що в ньому немає нічого зайвого, що все в ньому має працювати, як
годинник...
Учитель хімії. ...А також
щоби ви розуміли, що все в нашому організмі взаємопов'язане, що всі елементи
та речовини не можуть працювати один без одного, і, звісно, усвідомили всю важливість
дбайливого ставлення до свого здоров'я та здоров'я оточуючих.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Учитель хімії. У
Періодичній системі є багато різних елементів. Усі вони відрізняються один від
одного. Давайте пригадаємо, що ми знаємо про хімічні елементи, з допомогою
Періодичної системи хімічних елементів Д.'І. Менделєєва.
Фронтальна бесіда з хімії
♦ Що таке хімічний елемент?
♦ Скільки елементів відомо на сьогодні?
♦ На які групи поділяють усі хімічні елементи?
♦ На які типи поділяють усі хімічні елементи?
♦ Де в ПС розташовані неметалеві елементи?
Скільки їх?
♦ Які з них є найпоширенішими в земній корі?
♦ Цікаво, а як біологічна наука дивиться на
наші хімічні елементи?
Учитель
біології. На Землі поряд із людиною живуть близько 2 млн видів тварин, 400
тис. видів рослин і величезна кількість бактерій та грибів. Проте листя яблуні
навіть на перший погляд неважко відрізнити від кішки, а риба зовсім не схожа
на квітку. Кожний представник тваринного та рослинного світу — єдиний і
неповторний у своїй індивідуальності, незважаючи на те що все живе на нашій
планеті побудоване з одних і тих самих хімічних елементів. Давайте ж пригадаємо,
що ми пам'ятаємо про це з уроків біології?
Бліцопитування з біології з використанням інтерактивної дошки
♦ Які хімічні елементи входять до складу живих
організмів?
♦ На які групи поділяють усі елементи, що входять
до складу живих організмів?
♦ Що таке елементи-органогени? Який їх уміст?
♦ Що таке макроелементи? Який їх уміст?
♦ Що таке мікроелементи? Який їх уміст?
♦ Що таке ультрамікроелементи? Якийїх уміст?
На
дошці — таблиця «Класифікація елементів за їх
умістом
у живих організмах».
Учитель
біології. Всі вони входять до складу органічних і неорганічних сполук. Давайте
пригадаємо, які основні сполуки складають наш організм, та наведемо їх
відсотковий уміст.
На
дошці — таблиця «Вміст хімічних сполук у живих організмах»
Учитель
біології. Добре, я задоволена вашими відповідями на мої запитання й бачу, що
ви готові дізнатися більше про хімічні елементи в живому організмі.
Вміст хімічних сполук у живих організмах
Неорганічні
|
Вода
|
70-80%
|
речовини
|
Мінеральні
солі
|
1-1,5%
|
Органічні
|
Вуглеводи
|
0,2-2 %
|
речовини
|
Білки
|
10-20%
|
|
Жири
|
1-1,5%
|
|
Нуклеїнові
кислоти
|
1-2 %
|
|
АТФ,
вітаміни та інші
|
0,1-0,5%
|
IV. ФОРМУВАННЯ НОВИХ ЗНАНЬ
Учитель
хімії. Порівняно з неметалевими елементами елементів-металів у організмі людини
небагато — усього 3% від маси тіла, проте їхню роль переоцінити важко. Вони
відіграють важливу роль у процесах, які відбуваються в організмі, входять до
складу ферментів, вітамінів, сприяють осмотичній рівновазі в клітинах, беруть
участь у різних реакціях організму та ін. Чим же можна пояснити суттєву роль
металів у життєдіяльності організму?
Учитель
біології. Справа в тому, що життя вперше зародилося у воді, яка містила
розчини майже всіх металевих елементів. Солі морської води живили найпростіші
організми. Під час ускладнення організмів вони почали входити до складу його
тканин і рідин. Коли в процесі еволюції морські тварини перетворилися на
сухопутних, їхні тканинні рідини зберегли приблизний рівень сольового складу
океану.
Те,
що життя без металів неможливе, підтверджують досліди з безсольового
харчування тварин: годування тварин їжею, що була позбавлена більшої кількості
солей, призводила до захворювання . та швидкої загибелі. Рослинні організми
також не могли нормально розвиватися без певної кількості
Класифікація елементів за їх умістом у живих організмах
Тип
елементів
|
Елементи-органогени
|
Макроелементи
|
Мікроелементи
|
Ультрамікроелементи
|
Елементи
|
С,Н,
О, N
|
Р,
S,
Na, K, Mg, Са, СІ
|
Fe, Cu, Zn, Mn, Co, I, Ni, Cr, F,
B, Si, As тощо
|
Ag, Ra, Au, Hg, V, Se, U тощо
|
Вміст
елементів, %
|
Сумарна
частина — близько 98 %
|
Сумарна
частина —
1,9%
|
Вміст
кожного з них становить 12%
|
Вміст
дуже незначний, менше 10~12 %
|
металевих елементів: вони
хворіли, погано росли, давали низький урожай або взагалі гинули.
Учитель хімії. Організм
людини містить багато металів, а чи всі вони настільки важливі для живих
організмів, чи всі вони необхідні для нормального функціонування організму?
Може, є найбільш важливі, без яких організм не може існувати, а інші взагалі не
потрібні?
Провівши безліч дослідів,
вчені дійшли висновку, що є десять металів, настільки життєво необхідних для
нормальної роботи живого організму, що вони отримали назву «метали життя». Це
Кальцій, Калій, Натрій, Магній, Ферум, Цинк, Купрум," Манган, Молібден,
Кобальт. Яку роль вони відіграють у нашому житті та здоров'ї? Чому вони так нам
необхідні? Що відбувається в організмі, якщо порушується вміст цих металів? З
вашою допомогою ми це сьогодні з'ясуємо.
Ви об'єдналися в групи,
кожна з яких отримала своє випереджувальне завдання стосовно цих життєво
необхідних елементів — металів. Зараз кожна група ознайомить нас із
результатами своєї роботи, які ви запишете в таблицю, що лежить у вас на
партах, а також зображена на дошці. Іще одна спеціальна експерт-група буде,
уважно стежити за вашими повідомленнями, оцінить їх та винесе свій вердикт.
Виступи груп
Один представник від групи
робить усне повідомлення, інший записує результати роботи в таблицю на дошці
I група
—
повідомлення про Натрій і Калій.
II група
—
повідомлення про Кальцій і Магній.
III група — повідомлення про Ферум,
Цинк і Купрум.
IV група — повідомлення про Манган,
Молібден
і Кобальт.
Узагальнююче слово вчителів
Учитель хімії. Отже,
підіб'ємо підсумок нашого уроку. Сподіваюся, ви зрозуміли, що Авіценна мав
рацію, говорячи, що для того, аби бути здоровими, необхідно багато знань.
Сьогодні ви отримали багато інформації про те, які метали називають «металами
життя», чому їх так називають та як вони впливають на наше з вами здоров'я.
Проте ви знаєте, що в організмі міститься набагато більше елементів-металів, ніж ці десять, і вони не є зайвими й
також відіграють у ньому свою певну роль.
Рекомендації учням
Для тих, хто хоче
докладніше ознайомитися з роллю інших елементів у нашому організмі, можна
використати такі книги: «Знциклопедия химических злементов» (М.: Дрофа, 2000);
«Знциклопедия для детей. Химия. Биология» (М.: Аванта, 2003), а також прочитати
про них в Інтернеті.
V. ЕТАП РЕФЛЕКСІЇ
Учитель біології. Чи
дізналися ви сьогодні про те, що хотіли?
Закріплення знань
Розв'язування кросворда за
новим матеріалом
Відповіді до кросворда:
По горизонталі: 3. Купрум. 6. Манган. 7.
Кальцій. 9. Кобальт 10. Натрій.
По вертикалі: 1. Ферум. 2. Цинк. 4.
Магній. 5. Молібден. 8. Калій.
Оцінювання роботи груп
експертною групою, коментарі вчителя.
Психологічна хвилинка
Учителі хімії та біології (разом).
Ми дякуємо вам за урок та хочемо, щоби ви подивилися на дошку (на дошці
з'являються два смайли-ки — радісний і сумний). Який із цих малюнків
відповідає вашому стану? Який настрій у вас після цього уроку? Ми
сподіваємося, що цей настрій збережеться у вас протягом усього дня. А щоби його
покращити ще більше, ми нагороджуємо найкращу групу (на думку наших експертів)
корисними подарунками — фруктами, які містять деякі «метали життя». Дякуємо.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Високий
і достатній
рівні: заповнити таблицю «Неметалеві
елементи та їхнє значення у життєдіяльності живих організмів».
Середній рівень: написати реферат на тему
«Роль інших металів у життєдіяльності живих організмів».
Початковий рівень: підготувати повідомлення на
тему «Корисні речовини у продуктах харчування»
Для всіх: підготувати повідомлення
про роль хімічних елементів у житті людини.
Немає коментарів:
Дописати коментар